UMELECKO - HISTORICKÁ EXPOZÍCIA

situovaná do dodobových priestorov renesančného kaštieľa ponúka pohľad na bytovú kultúru šľachty od obdobia renesancie po 20. storočie.

Galéria panovníkov v izbe uhorských kráľov predstavuje vladárov počínajúc Štefanom I. a končiac Máriou Teréziou v podobe medailónov s uvedením mena, poradie na tróne, doby panovania a krátkou charakteristikou vlády v podobe latinského štvorveršia. Panteón vladárov doplňuje na strope zobrazená ženská alegória uhorského súdnictva a erby zemí patriacich Uhorsku. Štýlovo patria tieto maľby do obdobia ranného klasicizmu.

Ornamentálna izba ponúka pohľad na originálnu iluzívnu výzdobu objavenú pri reštaurovaní. Sviežosť farieb sa spája s vysokou kvalitou maliarskeho prevedenia. Zaujímavosťou je riešenie častí klenby nad dverami v plastickom a plochom prevedení. Pozornosť upútajú pôvodné klasicistické kachle. Zo zariadenia upúta je malý stolík vyrobený na spôsob orientálneho nábytku koncom 19. storočia. Navrhnutú výzdobu miestnosti dopĺňajú historické portréty z 18. storočia.
Stropná maľba zobrazujúca príchod cisárovnej Márie Terézie do brán mesta dala tejto miestnosti aj názov. V štyroch stenách osemuholníka sú vstavané skrine so zamaskovanými dverami, nad ktorými vidíme výjavy z korunovácie Františka Lotrinského, pontifikát pápeža Klementa IV., korunováciu Jozefa II. a Márie Terézie.

Posledná z miestností s iluzívnymi nástennými maľbami nesie názov "Orientálna alebo čínska izba". Na strope je freska predstavujúca prijatie arabských vyslancov na čínskom cisárskom dvore a na stenách potom žánrové obrázky. Pozornosť si zasluhujú originálne vázy a taniere z čínskeho porcelánu. Mobiliár je ukážkou barokového nábytkárstva 2. polovice 18. storočia.

Historické zbrane pochádzajú z andrássyovskej zbierky a boli vyrobené v ázijských a európskych dielňach, predmety umeleckého kováčstva pôvodne zdobili kaštieľ i mesto Humenné.
V miestnosti zariadenej ako jedáleň sa nachádza veľká nábytková súprava z prelomu 19. a 20. storočia doplnená porcelánom z manufaktúr v Karlových Varoch a Dubí pri Tepliciach. Príborníky ukrývajú cínový riad z konca 18. storočia, porcelán a sklo z 19. a 20. storočia. Na stenách visia obrazy "Zátišie" a " Exotické vtáky", medzi príborníkmi olej na plátne nazvaný "Interieur" z roku 1673, ktorého autorom je holanďan Lambert Doomer. Ako zaujímavosť si zaslúži pozornosť vyrezávaný konár s motívom znetvorených tvári - maskarónov.

Na poschodí pokračuje prehliadka v miestnostiach venovaných sakrálnemu umeniu v zbierkach múzea. Ikony pochádzajú z pravoslávneho kostola v Runine a zaraďujeme ich do neskorobarokového umenia 1. polovice 18. storočia v tzv. haličsko - karpatskej oblasti.. Dopĺňajú ich ešte ikona sv. Mikuláša z Dary a Bohorodička z Novej Sedlice. Olej na dreve predstavuje "Poslednú večeru" z obdobia okolo roku 1770 a pochádza z kaplnky kaštieľa. Dve olejomaľby na plátne z legendy o Samsonovi sú z 18. storočia. Plastiky sv. Štefan a sv. Ladislav pochádzajú z rímsko-katolíckeho kostola v Topoľovke.
Sv. Forián /so zástavou/, sv. Rochus, sv. Ján Nepomucký a dvaja orodujúci anjeli /s krídlami/ pochádzajú z originálneho oltára v Jankovciach. Plastiky malých anjelov - putti, sv. Jána Evanjelisti, sv. Jána Nepomuckého, ďalších dvoch anjelov a plastika Boha Otca pochádzajú z kostola v Lukačovciach, ako aj malá plastika Krista. Dnešné sakrálne umenie reprezentujú práce akad. maliara Mikulaša Klimčáka - Bohorodička a Pantokrátor .

Miestnosti so svetlým dreveným obložením na stenách patrili k dámskemu krídlu na poschodí kaštieľa. Dominantou spálne je baldachýnová posteľ rodiny Andrássyovcov vyrobená v neorenesančnom slohu. K zariadeniu spálne patrí aj barokové kľačadlo a dopĺňajú ho obrazy Samson a Dalila, Zátišie a Čítanie z Mojžišovho zákona z 18.
Mramorom obložený krb v dámskom salóne vybudovali v 2. polovici 19. storočia. Drevené obloženie stien je zdobené pozláteným vzorom v luiséznom štýle. Rokokový mobiliár, dve benátske zrkadlá a krajinomaľby z prelomu 18. a 19. storočia vytvárajú útulnú atmosféru posedenia pri čaji.

Zlatý salón je pravdepodobne najkrajšou miestnosťou kaštieľa. Pozlátenú sedaciu súpravu v štýle Ľudovíta XVI. /Luis-seize/ tvorenú trojkreslom, pohovkou, kreslami a stoličkami, dopĺňa šachový stolík a konzolový stolík z 2. polovice 19. storočia. Centrálne umiestnená olejomaľba na plátne "Diana a Aktión" je z prelomu 17. a 18. storočia. Portréty predstavujú členov rodiny Andrássy. Leontínu Wenckheim namaľoval v roku 1866 rakúsky maliar Franz Schrotzberg, jej manžela Aladára Andrássyho, majiteľa Humenného neznámy autor. Július Andrássy Aladárov starší brat, je nesporne najznámejšou postavou tohoto rodu v 19. storočí. Jeho portrét a portrét jeho manželky Kataríny Kendeffi vytvoril v rokoch 1854 a 1857 francúzsky maliar Eduard Dübüfe.
Tri centrálne miestnosti južného krídla vznikli v 2. polovici 19. storočia. Pôvodne tanečná sála dnes slúži ako obradná sieň mesta Humenné. Majstrovstvo prácou v knižnici je predovšetkým kazetový strop. Na Slovensku nie je veľa kaštieľov s takto zachovaným interiérom. Strop pôvodnej vstupnej haly zdobí botahá štukatúra. Ústredným prvkom je veľký krb v hornej časti zdobený andrássyovským erbom s mottom Fidelitate et fortitudine.

Pánske krídlo kaštieľa charakterizuje tmavé dubové obloženie stien. Zariadenie prijímacieho salónu pochádza prevažne z 1. polovice 19. storočia a nesie znaky empírového slohu. Portréty Dionýza Andrássyho a jeho manželky Františky /majiteľov Krásnej Hôrky/ v rokoch 1903 a 1904 namaľoval Gabriel Schachinger a rodovú galériu dopĺňa Juarj Andrássy, Dionýzov otec a podobizeň Kláry Zichy /najmladšej dcéry Žigmunda Drugetha/ zo 17. storočia.

Bohatá štuková výzdoba stropu a veľký krb s erbom rodiny Andrássy nás upúta pri vstupe do ďalšej miestnosti. Pôvodne slúžila táto miestnosť  ako pracovňa, čomu dnes zodpovedá aj jej zariadenie v štýle neorenesancie, ktoré  tvorí veľká knižnica s kariatídami na nárožiach (postava rímskeho bojovníka s mečom a Rimanky s košíkom ovocia), obdobne zdobené podlahové hodiny, písací stôl s kreslom a malý kruhový stolík s kreslami v historizujúcom slohu. Súčasťou zariadenia je celokovový renesančný trezor. Nachádza sa tu portrét Juraja III. Drugetha, zakladateľa Kolégia v Humennom z roku 1613. Andrássyovci sú portrétmi Emanuela /brata Júliusa a Aladára, autor Jozef Borsos/, jeho manželka Gabriela, rodená Pállfyová /autor Kalman Blaas/, Etelka Andrássy, rodenú Szapary /dielo Franza Schrotzberga z roku 1843/ a jej manžel Karol III. Andrassy /autor Jozefa Borsos, 1844/.

Empírový salón dostal svoje meno podľa štýlu, do ktorého patrí inštalovaný nábytok a niektoré z doplnkov. Na stenách visia olejomaľby predstavujúce krajinky a zátišia vytvorené v 17. až 19. storočí a portréty členov rodu Csákyovcov.
Charakteristický interiér pracovne tvorí písací stôl s kreslom a presklenná knižnica. Spolu s okrúhlym stolom a dvoma kreslami predstavujú štýl talianskej renesancie. Najcennejším kusom nábytku v tejto miestnosti, je šperkovnica, zdobená tenkým plátkom mramoru na spôsob tzv. benátskej mozaiky.

Brnenia, ochranné štíty, kópie, halapartne, ale aj malý mažiar /delo zo 17. storočia/ inštalované v tejto časti patrili tiež do andrássyovskej zbierky.
Posledná miestnosť je zariadená neorenesančným nábytkom denného salónu - pohovkou s dvoma kreslami a stolíkom, príborníkom a vitrínou. Vo vitríne sa nachádza pozlátená anglická čajová porcelánová súprava a postriebrená porcelánová súprava značky Bavaria z 2. polovice 19. storočia spolu so sklenenou súpravou z českého skla z konca 19. storočia.. Môžete tu vidieť aj intarzovanú renesančnú skriňu,  jednoduchý písací stolík a sedací nábytok z 19. storočia.. Na stenách zavesené trofeje sú dokladom toho, že kaštieľ v Humennom bol známy aj veľkými poľovačkami usporiadavanými jeho majiteľmi.
Izba uhorských kráľov
Nástenná maľba v izbe Márie Terézie
Orientálna alebo čínska izba
Jedáleň
Sakrálne umenie
Zlatý salón
V Zlatom salóne
Salón  v neorenesančnom slohu
Brnenia, ochranné štíty, kópie, halapartne